"Halt eller jag skjuter skarpt!"

Veckan som gått har resulterat i följande: jag är godkänd skyddsvakt. Något man måste vara för att få gå högvakt. Vilket jag ska göra - och vilket jag nu också får göra. Det har handlat mycket om teori, men ännu mer om praktik; brotta ner, visitera, sätta handfängsel - agera som en skyddsvakt ska kunna agera. Vi har lärt oss grunderna i kamptekniken Krav Maga, slå med batong och försvara sig. Allt samlades ihop i ett teoretiskt prov - som skolan (och grundutbildningen) all over again - och ett praktiskt prov, där man skulle agera korrekt och skjuta ner en pappersfigur. En sak att döda en pappersfigur (som redan är ganska död innan man skjuter), men att stå med skarpladdat vapen utanför Stockholms slott är bara fucking läskigt.
Veckan som kommer ska enbart handla om övning - öva ännu mer på att gå i takt, hur man står med vapen, hur man vänder sig om och allt sånt. Som första veckan i lumpen med andra ord. Allt för att vi ska vara så ordentilga som möjligt när vi står och ser prydliga ut utanför kungens place.
Ska bli otroligt skönt att bara vara borta från Boden, slippa hålla på med vagnen (den förbannade vagnen) och syssla med annat ett tag. När perioden med högvaktstjottahejset är avklarad, är det, tro det eller ej, inte långt kvar till muck. Nedräkningen gör sig mer och mer påmind.
Men först. Marscherandet ska uppfriskas, det ska övas och övas och övas på grundläggande saker, sedan ska kungen and his crew vaktas, och Stockholm ska umgås med några vilsna soldater från norr.


Kommentarer
Postat av: erik

hahhaha, tänker på när filip och fredrik gjorde ursäkta röran och filmade vid slottet. Nästan så man borde åka in till sthlm och irritera dig som fan när du står där ;)

2010-02-08 @ 23:13:02
Postat av: David

Bara så du vet Erik, jag har rätt att skjuta folk. Eller kalla på patrull. Och då, då kommer du skita på dig :D

2010-02-12 @ 20:25:17
Postat av: rebecca

Shiit vad cooolt :D hahah jag vill också kunna skjuta folk och slå ner folk och sätta på de handfängsel. Jag är nog lite avundsjuk på dig!

Nej det kom sig så roligt att jag fick behålla jobbet! Jag är glad :)

När ska du "mucka" då.. ( Du ser vilka lumparord jag kan.. Tur man har sin fridis i lumpen. Annars ahde jag vart helt lost! )

2010-02-14 @ 21:40:26
URL: http://beccsbox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0